Winterbanden

Ieder weertype stelt andere eisen aan de banden. In de winter bieden winterbanden dan ook een sterk verbeterde grip op de weg, is uw remweg korter en heeft u dus minder kans op ongelukken bij nat en winters weer.  Maar wat zijn de verschillen tussen zomer- en winterbanden precies?

 

Zomer- en winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om tijdens deze seizoenen maximale veiligheid te bieden. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen winterbanden en zomerbanden. Een daarvan is direct te zien: het profiel. Het andere zie je niet, maar is wel te voelen: de rubbersamenstelling. Beide verschillen hebben invloed op de remweg, afrolgeluid en rolweerstand. Hieronder de verschillen tussen zomer- en winterbanden op een rij.

 

 

Profiel

Een duidelijk verschil tussen winter- en zomerbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de lamellen. De lamellen zorgen voor meer grip op de weg bij remmen en optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal) en worden zigzaglamellen aangebracht.

 

Hoe lamellen werken is duidelijk te zien op de afbeeldingen hieronder.

 

Profielblok zomerband

Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden gezet om het profielblok te vervormen.

Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op het wegdek.

 

Profielblok winterband met lamellen

Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk.

Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpings-punten op het wegdek.

 

 

Rubbersamenstelling

Een zomerband heeft een andere rubbersamenstelling dan een winterband. Het loopvlak (dat is het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) is bij een winterband namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij lage temperaturen, dat wil zeggen: temperaturen onder +7°C. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het verschil in hardheid van het rubber van een zomerband en een winterband is in de afbeeldingen hierboven duidelijk te zien. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, terwijl het rubber van een winterband dan nog steeds flexibel is.

 

 

Remweg

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij  een koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen spelen de verschillen een rol. Uit de tabel hieronder blijkt duidelijk het verschil in remweg tussen zomer- en winterbanden.

Let op: De remafstanden in de voorbeelden hierboven zijn gemeten met ‘standaardvoertuigen’. De voorbeelden zijn ter illustratie. De remafstand is afhankelijk van veel factoren: het type auto, het gewicht van de auto en de belading, de beginsnelheid, de remmen, de band- en asfalttemperatuur, de weersomstandigheden, de toestand van het wegdek, de gemonteerde banden en status van die banden, zoals de profieldiepte. En vergeet niet dat de remweg ook wordt bepaald door aangepast rijgedrag bij winterse omstandigheden en uw reactiesnelheid.

 

Afrolgeluid

Banden die over het wegdek rollen produceren geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en daarmee neemt ook de geluidsoverlast toe.

De keuze voor het juiste type banden draagt bij aan de vermindering van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter maken winterbanden met het sneeuwvloksymbool daarom minder (afrol)geluid dan zomerbanden.

Bron: www.bandenwisselweken.nl

 

Daarnaast slijten uw zomerbanden uiteraard niet zolang u op uw winterbanden rijdt. Let wel op voldoende profiel, een winterband is effectief op sneeuw, als het profiel minimaal 4 mm diep is.

 

Kies daarom voor de juiste band op het juiste moment. Winterbanden in de winter, zomerbanden in de zomer!

 

Rijdt u niet zo veel kilometers, maar wilt u toch extra veiligheid bij winterse omstandigheden? Dan is een allseason- / vierseizoenenband misschien een goed alternatief. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

 

“Allemaal leuk en aardig” zult u denken, maar hoe herken ik een winterband nou eigenlijk? En aan welke wettelijke eisen moet een winterband voldoen, in Nederland en in het buitenland?

 

 

Winterbandencodering

Echte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is het sneeuwvloksymbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie. Op termijn zal het sneeuwvloksymbool de M+S-markering (Mud & Snow) op winterbanden vervangen. Steeds meer landen hebben deze overstap inmiddels gemaakt.

Momenteel geldt een band met een  M+S of M&S-aanduiding op de zijkant van de band in veel landen nog steeds wettelijk als een winterband.

 

Dit betekent dat in deze landen álle banden met een M+S-aanduiding (incl. bijvoorbeeld 4×4 en SUV-banden) juridisch gezien winterbanden zijn. Echter, in de praktijk presteren banden met alleen een M+S-codering onder winterse omstandigheden aanzienlijk minder dan banden met een sneeuwvlok-symbool.

Steeds meer landen vereisen dan ook een sneeuwvloksymbool in plaats van of als aanvulling op een M+S codering. Als u winterbanden koopt, adviseren wij dan ook uitsluitend winterbanden met een sneeuwvlok-codering. Ook voor SUV’s en
4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar. Dan weet u zeker dat u goed zit!

 

Let ook op uw profieldiepte!

Het bandenprofiel moet wettelijk minimaal 1,6 mm zijn, maar voor winterbanden wordt tenminste 4 mm aanbevolen.In het buitenland kan deze minimale profieldiepte van 4mm wettelijk zijn vastgelegd.  Is het profiel van uw winterbanden onder de
4 mm, zijn deze dus niet meer geschikt als winterband!

 

Winterbanden in het buitenland

Sommige landen hebben een vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn, in andere hangt dat af van het winterse weer. Dan moet je dus in ieder geval bij sneeuw, ijs of gladheid op winterbanden rijden.

In de meeste Europese landen geldt het sneewvlok-symbool als indicatie dat uw banden winterbanden zijn. Banden met dit symbool gelden dus wettelijk gezien als winterband. In sommige landen volstaat de vermelding M+S nog steeds, deze vermelding zal echter steeds vaker vervangen worden door het sneeuwvlok-symbool.

 

In veel landen bent u (deels) aansprakelijk voor een schade als u bij winters weer op zomerbanden rijdt. Er is immers minder grip op de weg. Hierdoor is de remweg langer en kan de auto gemakkelijker in een slip raken. Ook is er de kans op een verkeersboete.

Het niet gebruiken van winterbanden (of sneeuwkettingen) terwijl dat wel verplicht is, heeft niet alleen een boete tot gevolg, maar kan ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. De wetgeving en boete verschilt per land.

 

Voor de exacte wetgeving per land verwijzen wij u dan ook graag naar: www.debandenwisselweken.nl of www.anwb.nl

Op deze sites vindt u een actueel overzicht van de belangrijkste wet- en regelgeving m.b.t. winterbanden en sneeuwkettingen per land.

Kerkrade

Hans Rouwette

Wiebachstraat 5b

6466 NG Kerkrade

Tel.: +31 (0)45 546 55 86

Fax.: +31 (0)45 546 49 96

Mail vestiging Kerkrade

 

Klimmen

Simone Rouwette

Putweg 49 a

6343 PD Klimmen

Tel.: +31 (0)45 405 12 86

Fax.: +31 (0)45 405 31 31

Mail vestiging Klimmen

 

 

Openingstijden

maandag t/m vrijdag

08.30 - 12.00 uur

13.00 - 17.30 uur

 

zaterdag

08.30 - 12.30 uur

 

zondag gesloten